Followers

Tuesday, December 11, 2012

Sentap :')


Assalamualaikum korang :)
entry kali ni bukan la sentap dengan sesapa . kali ni sentap dengan keadaan. memang jenis aku ni kalau melibatkan hal keluarga boleh buat air mata aku senang jatuh .  sebelum aku teruskan menaip jom dengar lagu ni sambil baca entry aku .


22 tahun dulu . aku ni anak perempuan yang selalu di tunggu oleh keluarga aku . mana taknya . dah 3 lelaki baru aku perempuan sorang. ayah tatang aku bagai minyak yang penuh . penuhi semua permintaan aku . belikan aku baju gaun padahal aku baby lagi . ada satu baju gaun yang aku masih simpan sampai sekarang kat rumah . tu jelah baju yang aku jaga sampai sekarang. kalau ada anak nanti aku nak tunjukkan kat anak aku . bila dah besar sikit dalam 5 tahun . lahirlah pulak adik kembar sepasang . Ajib dengan Imah . 

Masa tu ayah tak layan aku macam dulu dulu . nampak la kan aku kena mengalah . dari panggilan adik dah bertukar ke panggilan Akak . macam tak kena jeee . SOB SOB .. :"(
memacam aku buat perangai masa adik aku balek dari hospital . bila orang datang nak melawat adik aku kat rumah . ayah belikan bola untuk adik . padahal adik masih baby lagi . aku punya angin aku bocorkan bola tu guna pisau lipat . terasa pedih dekat lengan rupanya ayah cubit aku . tulah pertama dan terakhir ayah pukul aku. sampailah sekarang aku tak pernah dipukul melainkan ayah tinggikan suara je bila tengah marah. 

masa berlalu dan berlalu. tanggungjawab sebagai akak ni tak best sebenarnya . semua benda kita kena buat. mak ajar kemas rumah, mak suruh abang abang ajar aku basuh baju , masak, sembahyang. semua kebanyakan abang abang yang ajar. bukan la bermakna mak ayah tak amik berat. ayah kerja. mak pun kerja masa tu. abang abang yang ditugaskan jaga aku dengan adik adik. pernah sekali tu mak suruh aku tidurkan adik kat buaian then aku dengki aku buai laju laju, pastu adik ajib terjatuh dari buaian . mengelabah aku bila dia melalak. mak mula lah mara masa tu. ape yang aku buat hanyalah melalak.

masa adik sekolah . aku diwajibkan iron baju budak berdua tu . kalau tak jangan haraplah dapat pergi sekolah . menyampah masa tu. geram je . sampai diaorang darjah berapa tah aku kena buat. bila aku dah masuk sekolah menengah je . aku terus malas. aku cakap kat mak biarlah diaorang pulak belajar buat kerja sendiri . masa kat sekolah menengah sikit sikit ubah perangai aku . bila dah bercampur ramai kawan , kat situ mulalah nakal aku. aku dulu mintak nak masuk sekolah berasrama memandangkan result UPSR aku okey . tapi mak tak bagi sebab mak kata aku perempuan tak payah la duduk jauh jauh dari mak . 

bila tingkatan tiga je . aku cakap kat mak yang aku nak masuk sekolah teknik. mak tetap tak bagi. mak kata tinggal 2 tahun je lagi nak habis sekolah . tapi aku tau mak keberatan nak lepaskan aku . bila aku SPM , adik pulak tengah UPSR masa tu . memasing struggle nak dapatkan result yang baik . aku mengharapkan aku dapat sambung belajar . adik pulak teringin masuk sekolah berasrama . sama tunggu result aku kerja dulu, sebab bosan duduk kat rumah . bila keluar je result aku dah fikir mana nak teruskan hidup aku ni. mana taknya dapat kredit semua . lega lahai otak ni . tapi aku diuji kat situ . bila aku tolong gantikan akk ipar untuk jadi kerani masa dia cuti bersalin. aku pulak dipanggil masuk tingkatan 6, cikgu berkali kali telefon suruh aku masuk. tapi aku tolak.

masa tu mak agak kecewa la bila aku buat keputusan macam tu . tapi aku buat sebab nak tolong akak ipar aku. tak lama lepas tu aku dapat panggilan kat SPA pulak. sebagai bidan kemasyarakatan . alamak bidan ? darah? takottttttttttttt ! sebab takotkan darah and tak berani amik risiko lah sekali lagi aku tolak masa depan yang sedang bergolek datang kat aku . sekali lagi aku buat mak aku kecewa . aku cakap kat mak aku bagilah aku peluang kerja dulu nanti sampai masa aku akan sambung belajar jugak . 

hampir 2 tahun setengah aku kerja sebagai kerani , aku terfikir macam tak kemana aku kerja tanpa kelulusan . so aku tekad sambung belajar. cuba nasib kat bayak tempat . akhirnya aku dapat kat INSTEDT. bukan la sebagai pelajar INSTEDT. tapi sebagai pelajar UiTM yang menumpang kat situ. masa tu aku nampak mak aku menangis gembira bila ada anaknya yang jejak kat menara gading. 

tak lupa kat adik aku yang masih sekolah . mak ayah yang masih kerja walaupun umur dah melebihi 50 tahun. sayu hati aku dibuatnya. ana taknya dengan umur anak semakin menigkat patutnya mak ayah dah patut duduk kat rumah goyang kaki je . tapi diaorang masih membanting tulang cari rezeki. tak sabar nak keluar dari menara gading ni and cari rezeki untuk mak ayah pulak. 

mekasih bagi akak memacam ilmu. mekasih sebab makayah abang abang semua akak pandai masak, pandai kemas rumah, pandai basuh baju. macam tak caya pulak semua bebelan mak semua tu berguna buat akak sekarang. bila akak ada anak nanti mungkin akak akan buat benda yang sama macam mak pernah buat untuk akak dulu. 

sesusah manapun makayah besarkan kami
ZULKIFLI, ZAIDI, ZIHAR, ZURINAHIDAYAH, SITI RASIMAH, MUHAMMAD RAZIF,
plusss ..
NORHASLINA, MUHAMMAD AFIQ, NUR ALYSSA & DALIANA + BABY

ingatlah anak anak mak ayah takkan kecewakan mak ayah. korang yang besarkan kiteorang walaupun degil, tak dengar kata, buat macam macam perangai , tapi tetap sabar dengan perangai kiteorang.

I LOVE YOU ! Until JANNAH !
Ayah JAMAL 
Mak NORAINI 


No comments:

Post a Comment